Gotické umění na Děčínsku
místo
Jedna ze stěžejních stálých expozic muzea Gotické umění na Děčínsku byla po celkové rekonstrukci.
Kromě celkových stavebních úprav muzejních prostor se nejstarší děčínské umění návštěvníkům představí v kompletně novém moderním výtvarném zpracování. S otevřením výstavy byl zahájen i prodej katalogu s barevnými vyobrazeními všech gotických plastik s podrobným popisem, na jehož obsahu se podílel kolektiv předních českých odborníků v oblasti gotického umění. Oblastní muzeum v Děčíně připravilo stálou expozici v odborné spolupráci se Severočeskou galerií výtvarného umění v Litoměřicích. Poděkování však patří všem, kteří se na vzniku nejcennější muzejní expozice podíleli.
Expozice Gotická plastika na Děčínsku představuje nejvýzamnější dochované plastiky z Děčína a přilehlých i vzdálenějších obcí, počínaje Madonou z poloviny 14. století, konče díly, která svým časovým zařazením i stylovou charakteristikou již hraničí s ranou renesancí první poloviny 16. století. Mnoho z vystavených děl má za sebou velmi pohnutou a zajímavou minulost, o které se můžete více dozvědět z poutavé publikace - katalogu autora Lubomíra Turčana (nese stejný název jako naše expozice). Požáry, neodborné brutální zásahy neškolených „restaurátorů“ hluboké minulosti a o to potom složitější a záslužnější záchranné práce současných skutečných odborníků.
Z nejzajímavějších plastik uveďme například Pietu z kostele sv. Mikuláše v Mikulášovicích, datovanou do období „krásného slohu“, konkrétně do 2. čtvrtiny 15. století a považovanou za práci Mistra Týnské kalvárie nebo jeho okruhu. Velmi silně působí bolestiplné, ale přesto klidné a smiřující se zpodobení nešťastné matky v kontrastu s naturalistickou podobou umučeného Krista.
Za zmínku stojí i jediná dochovaná gotická socha z kamene v našem regionu – Madona, která stávala na konzoli pod kružbovým baldachýnem v rohu původně renesančního domu na dnešním Masarykově náměstí, postaveném už v roce 1594. Tento dům ustoupil v roce 1967 bagrům v rámci dnes již proslulé demolice a následné architektonicky ubohé a bezcenné přestavbě náměstí. Tato plastika je snad to jediné, co z domu, který patřil k dominantám města, zbylo.